Malaysia

Hejhej!
Vi lever, vi är i Malaysia, vi mår bra!

Från hotellfönstret

Glad alla ❤️ dag

Hejhej!

Livet i kuta rullar på, vi är alla lite halv dåliga men håller humöret uppe ändå!
Idag är de alla hjärtans dag så idag ska vi gå ut & äta en god middag, sen får vi se vad vi har ork till att hitta på!

Hoppas ni har de bra där hemma, idag saknar vi er lite extra mycket & skickar lite extra kärlek hem till er!

Vår väldigt goda lunch idag

Dykarcertifikat

Hejhej!
Jag kan glatt meddela att vi igår blev certifierade open water dykare!

Dag 1 började med en filmvisning, genomgång av utrustning, träning i poolen & sedan ett första dyk!

Dag 2 började med teoriplugg, genomgång & träning i hur man sätter ihop/ plockar isär sin utrustning, vatten/flyt tester, mer avancerad träning i poolen & ett andra dyk!

Dag 3 började med ett tredje dyk med övningar (de vi gjort i poolen fast i havet) så som att ta av och sätta på masken under vatten osv! Sen var de teoriprov & sedan ett fjärde dyk!

Sen var vi klara! Vi hade även med oss en fotograf på tredje dyket så förhoppningsvis fick vi lite coola bilder!

Imorgon lämnar vi gili för att åka tillbaka till kuta! Det är blandade känslor!
Vi älskar verkligen det här stället! Gemenskapen som finns här är rätt oslagbar! Efter vi hade varit här i några timmar var vi med i gänget! Alla pratar med alla & är supertrevliga! Så fort man möter någon får man höra "hej! Hur gick dyket imorse?" "Vad ska ni hitta på ikväll? Vi ska ... Vill ni hänga på?" Osv!

Infotavlan, här finns all info inför vaje dyk
Här ligger all färdigmonterad dykutrustning innan de ska lastas in i båten

Vår träningspool

Uppe på loftet är de en "häng hörna"

Dykgruppen + Emmy vår dyktränare + en ass tränare
Här dokumenterar vi alla dyk

Gili Divers

Hejhej! Efter mycket om & men är vi nu incheckade på gili Divers hotel på ön Gili Trawangan!
Imorgon klockan 09.00 startar kursen & på måndag kommer vi (förhoppningsvis) stå med våra dykcertifikat i handen! (Tack mormor & morfar för bidraget!! Ni är bäst!)
En dröm som blir verklighet, skit läskigt men samtidigt så otroligt roligt!
Gili Divers är en svensk dykskola så vi får hela kursen på svenska!
I princip alla som jobbar/bor här är svenskar, så de är kul!
Ön är förövrigt hur charmig som helst! Ingen trafik alls, dvs inga riktiga vägar. Här tar man sig fram genom att gå, cykla eller åka häst & vagn!
De är en fin vit strand runt ön där det ligger jättemysiga restauranger & blått vattnen! Riktigt härligt!
Nu ska vi bege oss mot stranden (som ligger 3 meter från vårt rum) & äta middag! Restaurang "Gili Viking" som ligger nedanför har svensk mat!

Måste bara visa vårt fina badrum!

Fem veckor

Idag har vi varit borta i fem veckor, sjukt! Idag har vi också packat väskan för åttonde gången & de börjar bli ont om plats haha!
Imorgon tar vi båten från kuta till
Gili Trawangan, en ö utanför bali! Där ska vi ta dykset! Ska bli såååå kul!

Kram

En dag i Balis kultur

Hejhej!
Efter att ha haft några dagar med sol & bad så bestämde vi oss för att det var dags för en dag me kultur.
Så vi hyrde en chaufför & en bil för dagen! Vår chaufför var jättetrevlig och visade oss jättefina/intressanta ställen!
Vi stannade först vid en silver fabrik, där de satt och handgjorde silver och guld smycken.
Stopp nummer två kommer du gilla mamma! De var "the original family house of bali" vi fick alltså besöka ett inhemskt  område, gå in i deras hus, se hur de lagade sin mat & träffa de som bodde där! De var riktigt roligt att se, men samtidigt ganska hemskt att se att de levde så! Men de verkade rätt nöjda med det som de hade!
Sen åkte vi vidare till ett tempel, som är de tredje äldsta templet på bali.
Efter de var de dags för lunch, så vår chaufför tog oss ut till en restaurang som låg mitt bland alla risfält! Me världens utsikt!
Efter de åkte vi till kungahuset och kollade runt där!
De var en riktigt intressant dag & vi fick lära oss en hel del av vår chaufför även om vi fick gissa lite ibland då hans engelska inte var den bästa haha!
Han tyckte de var väldigt intressant att höra om alla resor vi gjort i vårt liv & alla ställen vi besökt då han själv aldrig varit utanför Bali! Vilket åter igen gav oss en påminnelse om hur bra vi har de & vilka
möjligheter vi har!
Vi saknar er där hemma väldigt mycket, men vi älskar livet här!
Stor kram!

Kontraster

Hejhej! Vi har de underbart här på bali! För att vara regnperiod så har vi riktigt bra väder faktiskt, fint på dagarna & mulet eller regn på kvällen! Det är dock riktigt varmt, mycket varmare än i Thailand! 30-33 grader på dagarna!
Men de gillar vi!

De är helt otroligt vilka kontraster de finns! Singapore var rikt, jätterent & modernt! Sen kommer man till bali, två
timmar längre bort med flyg & så möter man någonting helt annat! Väldigt fattigt. Vårt hotell tillexempel är hur fint som helst! Uppbyggt me höga väggar & fin pool i mitten! Men utanför bor lokalfolket i små slitna hus eller skjul!
Får en att tänkta på hur bra vi har de där hemma!
Kram från oss

Vårt hotell

Utanför

B A L I 🌴☀️

Vi är här, vi lever, vi älskar de!

Här tar vi ut pengar i miljoner

4 veckor

Idag är de en månad sen vi åkte, sjukt vad tiden går fort!

Men ändå känns de här som ett år sen ;

Singapore Zoo

Igår var vi som sagt på zoo & på kvällen var vi på en klubb som heter zouk som tydligen är världens 5e bästa, så de va kul! Imorgon bär de av mot Bali! De ska bli så roligt!

Här är lite bilder från vår dag på Singapore zoo & kvällen på Zouk!

Sea aquarium & Raffles boulevard

Världens största sea aquarium var hur häftigt som helst! Vi kollade även 5D film!

Sen hade vi världens bästa kväll! Vi åkte upp 57 våningar i ett hotell, hur vackert som helst!!

& idag var vi på zoo, får lägga upp bilder på de sen!

SINGAPORE

Hejhej!
Resan till flygplatsen i Bangkok gick mycket bättre än vad vi trott! De var faktiskt ganska mysigt att åka bussen genom Thailands "storstäder" & lokala byar! Väl på flygplatsen vart de lite jobbigare, vi kom fram  21.30 & planet gick 09.15 dagen efter! Men vi löste de på bästa sätt, vi satt på ett café till 02 ungefär & sen försökte vi sova!

Vi försökte på olika sätt men de va inte så lätt

Väl framme i Singapore mötte vi upp Amanda & åkte till hotellet!
Det är en underbar stad de här, jättehäftig! Mini New York typ haha!
Här har vi iallafall lärt oss att ta oss runt med tunnelbana, vilket är både kul & smidigt! Sen har vi även lyckats hitta en "foodcourt" där de bara är asiater som äter, lite kul faktiskt! Där kan vi äta middag för mellan 20-30kr! Toppenbra!

Igår på dagen så var vi först i chinatown, de va kul! Människor överallt! Sen gick vi till Orchard street vilket är den kända shoppinggatan här! Sjukt stor, med allt från H&M till GUCCI osv!

På kvällen igår så åkte vi till Singapore flyer som är världens högsta pariserhjul! De var sjukt häftigt att se, vi åkte på kvällen också, vilket gjorde det ännu mer vackert!

Nu ska vi bege oss mot världens största sea aquerium! Jag känner mig som ett barn dagen innan julafton, så taggad är jag haha! Stor kram till er där hemma!

Så här glad är jag över livet är just nu:

Tack & hejdå Thailand. Hej Singapore

Efter 12 timmars resa fån Koh Tao (som förövrigt gick väldigt bra) så är vi nu framme på flygplatsen i Bangkok!
Vi har suttit och pratat om hur lyckad resa de varit hittills & hur nöjda vi är! Vi har även hunnit prata igenom vad vi har kvar som vi vill se, en inhemsk by, ett tempel & liknande.
Vi ska nu spendera 7 timmar på flygplatsen innan vi får checka in (imorgonbitti 06.15) & sen vänta ytterligare 3 timmar innan vi får flyga vidare mot Singaporen! Men de kommer nog gå bra!

Vi säger nu ett stort tack till Thailand för tre underbara veckor & vi säger glatt hej till Singapore & vår nya reskompis Amanda!

Tre veckor

Hejhej! Nu har ni sluppit oss i tre veckor! Sjukt va tiden går fort! Men åh vilka härliga veckor vi haft!
Igår var vi ute med några svenska tjejer som vi träffade på båten hit, de va riktigt kul faktiskt! De kände massor me andra svenskar & norskar som dom presenterade oss för!
Idag tog vi en longtailbåt ut till en ö som heter Nang Yuang, de sägs vara Thailands vackraste ö & vi förstod definitivt varför!
Nu ska vi äta middag på hotellets restaurang & kolla solnedgången!

Nang yuang

Vårt vackra hotell

Två blir tre

Hejhej!
Som ni kanske förstått så har vi de väldigt bra här på Koh Tao!

Idag har vi fått veta att vi på söndag går från & vara två till att bli en trio istället! Vår kompis Amanda som är ute och reser med ett annat gäng ska haka på oss nu då de andra i gänget snart ska åka hem. Så henne ska vi möta upp i Singapore på söndag! De ska bli kul!
Tiden i Thailand börjar gå mot sitt slut och på lördag beger vi oss till Bangkok för att sova en natt och sedan flyga ner till Singapore på söndag. De ska bli kul att få byta miljö lite & gå från stränder till storstad!